AKU dan JKR
JKR Kelantan
Arwah ayah
adalah seorang kontraktor. Semasa pemergian beliau banyak benda yang
belum selesai berkaitan kerja2 beliau seperti bayaran dari JKR dan
bayaran kepada pembekal. Aku mengambil tugas menyelesaikan hal2
tersebut. Satu kisah yang ingin aku kongsikan ialah mengenai sikap
orang2 di JKR berkaitan dengan orang yangtelah meninggal.
JKR telah
membuat pembayaran kepada akaun arwah ayahanda, iaitu pembayaran balik
wang jaminan (bond) pada 25/1/11 yang kemudiannya telah direject oleh
AG. Perkara ini tidak aku ketahui sehingga hari ini.
Sebelum ini,
pihak JKR daerah tempat arwah ayah menjalankan projek memaklumkan
kepadaku tentang bayaran tersebut dan meminta maklumat2 yang diperlukan
(2010). Kemudian dari masa ke semasa aku menghubungi bank namun
dimaklumkan bayaran belum masuk. Sehinggalah akhir tahun lepas, apabila
bank memaklumkan wang tersebut belum juga masuk, aku menghubungi JKR
daerah. Lalu mereka membuat susulan dan mendapati memang benar bayaran
belum dibuat. Lalu mereka meminta aku pulang untuk sain satu surat. (Dec
2010) Oleh kerana kekangan tugas, aku hanya mampu untuk balik paada
28/1/12 dan aku dihulurkan sekeping surat yang aku tidak faham.
Nasib baik isteri ikut sama. Isteriku dari bidang kewangan dan dia faham
tentang perjalanan claim dengan jabatan2 kerajaan. Rupanya borang
tersebut merupakan borang cek dibatalkan. JKR telah membua bayaran dan
pihak akauntan Negara telah menolak bayaran tersebut kerana kesilapan no
akaun bank. Walhal aku telah membekalkan salinan penyata bank arwah
ayah yang memangtertera no akaunnya.
Perkara ini berlaku pada
31/1/2010 dan didiamkan sahaja oleh bahagian akaun JKR negeri.
Sehinggaalah aku balik, ambil boring cek dibatalkan itu dari JKR daerah
dan bawanya kepada JKR negeri barulah bayaran itu diproses. Itupun
pegawai berkenaan cuba mengelaak dengan alasan2 tadika. OKlah, aku
berlembut apabila akhirnya bayaran itu diproses juga(28/1/12). Aku
minta no. tel beliau untuk susulan namun beliau memberikan tel AG
(akauntan Negara) bersama no.voucer. Pada hari ini 1/2/12 aku menalipon
AG dan dimaklumkan bahawa voucer tersebut belumsampai kepada mereka.
Setelah pasti keadaan tersebut, aku ke pejabat JKR negeri. Sebelum tu
aku talipon pegawai akaun berkenaan namun beliau tida ada di ofis.
Sesampai di ofeis JKR aku Nampak beliau sedang menghadap computer.
Hangin aku sudah naik lalu aku cakap dalam nada yang menyindir
Abang Wii buat lawak dengan saya .. cakap aku panjang2 gaya menganjing
Dia buat2 terkejut. Nasib baik wife aku pintas denga betanya soalan
berbentuk akaun. Aku duduk mendiamkan diri. Dipendekkan cerita, akhirnya
dia fotostat apa benda barang yang dia hantar AG dan aku bawa ke AG
untuk proses. Sampai di pejabat AG, AG sahkan apa benda barang yang JKR
negeri kata dah hantar tu sebenarnya AG belum terima.
Sepatutnya aku
tak payah marah2 sebab wang itu wang pusaka, bukan hak aku seorang.
Tetapi wang itu aku perlukan untuk settle hutang2 arwah dengan pembekal.
Bayangkan setahun bayaran tersebut diperap, bayangkan setahun aku tak
boleh bayar hutang pembekal arwah ayah. Bayangkan apa terjadi kepada
arwah di alam sana. Mungkin kita rasakan kesilapan itu kecil. Yaa… kecil
kepada kita di dunia, tapi bagi mereka di alam sana , macamana?
Fikirlah, sikap tidak cakna kita mungkin menyebabkan derita orang lain.
Dan ingatlah, Allah itu adil- mungkin hari ini orang terkena kerana
kita. Apaka Allah akan membiarkan ketidak adilan itu berlalu begitu
saja?...
JKR Putrajaya
Lain pulak cerita dengan JKR
Putrajaya. Sewaktu aku bekerja sebagai COW untuk satu projek bangunan di
putrajaya, bahagian maintenance JKR Putrajaya yang menguruskan bangunan
tersebut telah memberi arahan lisan supaya snag list yang berjumlah
ribuan itu di convertkan kepada work order dan jumlah work order hanya
limit kepada 30 nos.
Sebelum aku tamatkan kerjayaku, aku dapati
hanya 15 work order yang dikeluarkan manakala ribuan defect yang ada
dalam snag list tidak termasuk dalam work order tersebut. Apa nak jadi?
Snag list itu mencatatkan kecacatan pembinaan yang sepatutnya kontraktor
perbetulkan. Diarah tukar kepada work order yang mejadi defect yang
ditanggung dalam defect liability period. OK lagi lah , sebab kesesuaian
dengan kehendak end user. Persoalannya, apa jadi kepada defect yang
‘disorok bawah karpet tu? ‘Apa jadi kepada defect yang tidak
diperbetulkan tetapi disahkan telah diperbetulkan melalui perakuan dalam
snag list? Tak kah itu menipu namanya.
Janganlah… kita mencari
rezeki biar cara halal. Niat tidak menghalalkan cara kalau ada pihak
yang tertipu. Tertipu itu penganiayaan. Penganiayaan itu kejam. Ini
bukan work smart namanya. Carilah redha Allah walau dalam marah manusia,
jangan cari redha manusia dalam murka Allah…penat je kerja…
No comments:
Post a Comment