Tuesday, September 13, 2011

Masjid China Rantau Panjang Re-visited


Kunjungan ke Masjid China Rantau Panjang pada hari Ahad 11/9/11 yang lepas cukup mengecewakan saya sebagai seorang 'builder'. Apa tidaknya, sambutan awal yang diterima adalah dari tembiok yang retak dan kesan karat air yang tak terbela. Melangkah masuk kedalamnya, hati semakin kecewa dengan pelbagai kecacatan baru dan lama yang tidak diberi perhatian. Antaranya ialah kebocoran bumbung, kepudaran cat dan kecacatan hasil dari kecacatan lain seperti penimbunan bahan pada grating longkang akibat dari kecacatan bumbung.

Mulut malas nak berkata2, tangan malas nak menaip. Dipaparkan sedikit dari gambar yg merakamkan antara kecacatan tersebut. Apakah Masjid ini tiada kontraktor pembersihan atau adakah pihak pentadbir masjid ini tidak puya dana yang mencukupi untuk menguruskannya? Entahlah, yang pasti: kecacatan yg sedikit jika dibiar berterusan akan menjadi satu kemusnahan.

Oleh itu pihak yang berwajib haruslah membuka mata tentang isu ini. Sementelah lagi, masjid ini adalah unik dari segi binaannya. Juga, masjid ini adalah satu2nya masjid yang dibina di bawah pemerintahan Tuan Guru Nik Aziz Nikmat. Sayang sekali sekiranya khazanah ini tak dipelihara sebaiknya.

lantai  yang basah mengakibat kan jubin berkarat (stained)
Fascia board yang berkulapuk

stained tiles

decolourise of precast handrail

hi-ceiling not maintained

kebocoran dari bumbumg menyebabkan permaidani terpaksa di alas dengan plastik
decolourise of timber panel

decolourise of architectural/deco  items

pengumpulan bahan terlarut akibat dari kebocoran pada bumbung

No comments: