Monday, September 5, 2011

Kaji penggera kebakaran bangunan tinggi - Exco Selangor






SHAH ALAM, 5 Sept: Kerajaan negeri Selangor telah mengarahkan semua pesuruhjaya bangunan di pihak berkuasa tempatan agar menyemak keberkesanan sistem perlindungan kebakaran ( fire protection system ) di pemajuan mereka.

Arahan ini dikeluarkan oleh Iskandar Abdul Samad Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Negeri Selangor ekoran kebakaran di Grandeur Tower, Pandan Indah baru-baru ini.
Antara isu yang diperbincangkan ekoran kebakaran di bangunan tinggi ini adalah sistem penggera kebakaran yang tidak berfungsi sebagaimana sepatutnya.

"Pesuruhjaya Bangunan Majlis Perbandaran Ampang Jaya ( COB MPAJ ) akan diarah untuk melakukan satu siasatan terhadap kebakaran yang berlaku di Pangsapuri Grandeur Tower pagi tadi," kata Iskandar yang juga Adun Chempaka dalam satu kenyataannya.

Kebakaran tersebut telah memusnahkan dua unit kediaman di tingkat paling atas iaitu tingkat 16.

Dalam lawatan beliau ke tempat kejadian sejurus selepas api dapat dipadamkan, aduan-aduan berikut telah diterima dari pelbagai pihak,

1. Para penghuni mengadu tidak ada sebarang penggera kebakaran (fire alarm) yang berbunyi. Mereka hanya bergegas turun meninggalkan bangunan tersebut apabila mendengar jeritan penghuni-penghuni lain.

2. Pihak Bomba telah memaklumkan kenderaan mereka yang mempunyai 'skylift' tidak dapat memasuki kawasan pangsapuri tersebut. Perkara ini berlaku kerana laluan yang sempit  ke laluan masuk pangsapuri itu dan kanopi yang dipasang.

"Kita bernasib baik kerana kebakaran ini tidak mengorbankan nyawa. Walau bagaimanapun satu siasatan terperinci perlu dilakukan kerana kita mungkin tidak akan bernasib baik di masa-masa akan datang," kata Iskandar.

Bagi beliau, perkara-perkara yang melibatkan keselamatan penghuni tidak sepatutnya dipandang ringan.

"Saya turut akan mengarahkan COB di seluruh negeri Selangor untuk mengarahkan semua JMB, MC atau ejen pengurusan untuk menyemak keberkesanan sistem perlindungan kebakaran ( fire protection system ) di pemajuan mereka," katanya.

No comments: