Friday, April 2, 2010

KECACATAN PADA BANGUNAN TAMAN WARISAN PERTANIAN PUTRAJAYA

Sebulan sekali para peniaga di Penanggah, Taman Warisan Pertanian akan mengadakan aktiviti menbersih premis perniagaan bagi menjaga kebersihan medan selera tersebut. Aktiviti ini dibuat selepas waktu berniaga (biasanya pada hari tersebut waktu perniagaan dipendekkan)
Aktiviti ini haruslah dipuji kerana ada kesedaran dari pihak peniaga tersebut untuk menjaga kebersihan premis perniagaan mereka. Secara tidak langsung ia juga turut menjaga keindahan dan kebersihan bangunan Taman Warisan Pertanian ini.






Namun begitu, dalam tinjauan team DrBuilding ke sini kami dapati terdapat banyak defects yang perlu ditangani segera agar kerosakan pada struktur bangunan ini tidak serius. Antara kecacatan (defect) yang kami perhatikan adalah:-
1.Penutup lampu didalam penyerap asap pecah dan memerangkap minyak.
2.Kerosakan pada tiles samada di dinding atau di lantai. Dinding yang terdedah tanpa tile amat senang mengumpul minyak dan tidak sihat bagi aktiviti makanan.

3.Sistem penyerap asap yang tidak berfungsi - ini menyebabkan minyak berkumpul samada dibahagian dalam atau di luar unit penyerap asap tersebut. Mengikut maklumat yang kami perolehi, kerosakan pada sistem penyerap asap ini telah terlalu lama berlaku dan tidak dibaiki.

4.Sambungan kepada punca kuasa letrik yang tidak mengikut spesifikasi. Diperhatikan bahawa bangunan ini hanya menyediakan punca kuasa (plug) di bahagian dalam ruang membasuh. Ini menyebabkan para peniaga terpaksa membuat sambungan ke luar untuk kegunaan mereka. Namun begitu cara sambungan tersebut dilakukan adalah tidak sempurna, bahaya dan mencacatkan pandangan.

Rumusan:-
Kami pihak Team DrBuilding amat berharap kecacatan ini ditangani oleh pihak yang berkenaan agar keindahan dan keselamatan bangunan ini terjaga. Amat malang sekali sekiranya bangunan yang cantik ini dibiarkan diurus secara yang tidak profesional.

No comments: